بندر لافت قشم ؛ مهمانی بادگیرها

به گزارش مهسان بلاگ، به کارگیری بادگیرهای فراوان در ساخت خانه ها، باعث شده تا این روستا به بندر بادگیرها مشهور گردد. تزیینات کمی از جمله اشکال اسلیمی (طرح های گیاهان و ساقه های مارپیچ) نیز در آن ها مشاهده می گردد.

بندر لافت قشم ؛ مهمانی بادگیرها

مقاصد دیدنی بسیاری در منطقه خلیج همیشگی فارس وجود دارد که بندر لافت قشم یکی از آن هاست. روستای زیبای لافت در یکی از تماشایی ترین جزایر ایران قرار گرفته است و جاذبه های طبیعی و تاریخی بسیاری را در خود جای داده است. یکی از قدیمی ترین روستاهای ایران. معماری کویری و استفاده از بادگیر در معماری آن یکی از جلوه های بی نظیر عکاسی است و امکان بازدید از جنگل های حرا هم وجود دارد. گشت و گذار در روستا، قایق سواری و عکاسی در روستای لافت همواره برای گردشگران لذت بخش بوده و خواهد بود.

جاذبه های گردشگری بندر لافت

  • بادگیرهای روستا

    ساخت بادگیرهای فراوان برفراز خانه ها، باعث شده تا این روستا به بندر بادگیرها مشهور شود. تزیینات کمی از جمله اشکال اسلیمی (طرح های گیاهان و ساقه های مارپیچ) نیز در آن ها مشاهده می شود.

  • بام بندر لافت

    یکی از دیدنی ترین قسمت های روستای لافت، محلی موسوم به بام لافت است که در میان دو بافت قدیمی و جدید روستا قرار گرفته است و امکان تماشای چهره دیروز و امروز لافت را برایتان فراهم می نماید.

  • جنگل های حفاظت شده حرا

    جنگل های حفاظت شده حرا یکی از شاهکارهای طبیعت در جزیره قشم هستند که شهرت جهانی دارند و درختان مانگرو که با آب شور و شرایط نامناسب به راحتی کنار می آیند در آنجا می رویند. برای رفتن به حرا باید سوار قایق شوید و به همراه یک راهنمای محلی راستا کوتاهی را طی کنید.

  • قلعه نادری لافت

    قلعه مخروبه ای نزد اهالی با عنوان قلعه نادری یا نادرشاهی شناخته می شود. آثاری از باروی قلعه، 30 حلقه آب شیرین، 3 برکه آب، 2 آب انبار قدیمی و به جامانده 4 برج، از آن بر جای مانده است.

  • قلعه پرتغالی های بندر لافت

    یکی دیگر از دیدنی های بندر لافت، قلعه پرتغالی هاست که در کنار گورستان قدیمی روستا قرار گرفته است. این قلعه به دستور آلفونسو آلبرکرک، دریانورد پرتغالی در سال 1507 میلادی ساخته شد. پرتغال به مدت 110 سال بر راه بازرگانی دریایی بین هند و اروپا تسلط داشت و در این مدت سازه های زیادی در جنوب ایران ساخته شد.

  • آب انبارهایی با سقف گنبدی

    آب انبارها نقش مهمی در تامین آب شیرین سواحل جنوبی ایران دارند. مردم آن را با عنوان برکه، به معنای محل ذخیره آب باران، می شناسند. حدود 34 برکه با سقف های گنبدی شکل و سفید رنگ در آنجا وجود دارد. برکه سنگی لافت یکی از دیدنی ترین آن هاست که در کنار چاه های تلا و قلعه نادری قرار گرفته است و تاریخ ساخت آن به 400 سال پیش باز می شود.

  • اسکله باستانی

    در بندر لافت آثاری از یک اسکله وجود دارد که ساخت آن به دوران مادها، هخامنشیان و ساسانیان برمی شود و با سنگ های لبه دار ساخته شده است.

  • اکوموزه بندر لافت

    درست رو به روی بندرگاه، موزه ای وجود دارد به نام اکوموزه لافت که زندگی مردم لافت و معماری سنتی خانه آن ها را به نمایش گذاشته است. اتاقی به نام بادگیر در موزه وجود دارد که با رفتن درون آن با کارکرد بادگیر و هوای مطبوعی که ایجاد می نماید آشنا می شوید.

    برای دیدن دیگر مقاصد گردشگری به صفحه گردشگری خبرنگاران مراجعه کنید.

canadaro.ir: تور کانادا | مجله گردشگری و مسافرتی تور کانادا

chinaro.ir: تور چین ارزان قیمت، تور پکن، هانگزو، شانگهای، تور نوروز چین همگی را در این وبسایت بیابید.

منبع: پیام دلتا
انتشار: 2 آذر 1400 بروزرسانی: 2 آذر 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 34365

به "بندر لافت قشم ؛ مهمانی بادگیرها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بندر لافت قشم ؛ مهمانی بادگیرها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید