4 جاذبه گردشگری و تاریخی همدان در فهرست موقت ثبت جهانی قرار گرفته است

به گزارش مهسان بلاگ، مدیرکل دفتر حفظ و احیای بناها، بافت ها و محوطه های تاریخی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: غار علیصدر، تپه هگمتانه، تپه نوشیجان و کاروانسراهای همدان در فهرست موقت ثبت جهانی قرار دارند.

4 جاذبه گردشگری و تاریخی همدان در فهرست موقت ثبت جهانی قرار گرفته است

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی همدان، سید هادی احمدی روئینی در ششمین نشست کمیته هماهنگی میراث برای ثبت های زنجیره ای در کشورهای جهت جاده ابریشم و در سمینار آموزشی ثبت دنیای آثار باستانی و توسعه گردشگری بابیان اینکه سال 1979 کوشش شد سه اثر تخت جمشید، چغازنبیل و میدان نقش دنیا ثبت دنیای گردد، اظهار کرد: این سه اثر در آستانه انقلاب ثبت دنیای شدند.

او با بیان اینکه در حال حاضر 24 پرونده پیروز ثبت دنیای داریم، گفت: تعداد سایت های دنیای ثبت شده 45 عدد است و باغ های ایرانی 9 مورد و قنات ها 11 مورد هستند.

مدیرکل حفظ و احیا بناها، بافت ها و محوطه های تاریخی آخرین ثبت دنیای ایران را مربوط به جنگل های سیرکانی دانست و گفت: آن دسته از میراث تاریخی در معرض خطر ناشی از زلزله یا جنگ از جمله آثاری هستند که ثبت می شوند.

او توضیح داد: اگر به یک اثر میراث دنیای حمله گردد جنایت علیه بشر محسوب می گردد و عواقب آن از حمله به یک شهر بیشتر خواهد بود.

احمدی روئینی با تأکید بر اینکه بعد از ثبت دنیای اثر تاریخی کار تمام نمی گردد، گفت: یکی از موارد موردتوجه تهیه گزارشی از این اثر و اقدامات لازم برای حفاظت از آن است.

او بابیان اینکه بعضی این سؤال رادارند که آیا یونسکو وجهی در این خصوص پرداخت می نماید، مطرح نمود: این مجموعه صندوق بین المللی پول نیست بیش از 100 کشور عضو حق عضویت می پردازند و حتی زمان اضطرار برای حفاظت از یک اثر یاری اقتصادی می نمایند.

مدیرکل حفظ و احیا بناها، بافت ها و محوطه های تاریخی در ادامه مهم ترین ویژگی یک اثر برای ثبت دنیای اصالت آن دانست و گفت: از طرفی اثر باید ثبت ملی شده باشد و در فهرست موقت ثبت دنیای قرار گیرد که از همدان غار علیصدر، هگمتانه، تپه نوشیجان و چند کاروانسرا در فهرست موقت ثبت دنیای قرار دارند.

او با اشاره به اینکه منظر فرهنگی روستای تاریخی میمند نیز ثبت شده است، گفت: راه های تاریخی و فرهنگی و مذهبی نیز ثبت دنیای می شوند، یکی از آن ها راه های تاریخی جاده ابریشم است.

احمدی روئینی بابیان اینکه آثاری که از سوی کشورهای جهت راه ابریشم تشخیص داده گردد به ثبت دنیای اضافه می شوند، افزود: همدان از 2500 سال قبل در این راه استراتژیک دارای اهمیت ویژه ای بوده و هنوز هم هست.

او افزود: نکته دیگر بحث مدیریت است که برنامه های کوتاه مدت و بلندمدت برای سایتی که برای ثبت معرفی شده تعیین می گردد.

احمدی روئینی با اشاره به اینکه هر اثری برای ثبت باید معیارهایی داشته باشد، افزود: گاه برای ثبت دنیای یک اثر یک معیار کافی است اما گاهی باید دارای چندین معیار باشد.

canadaro.ir: تور کانادا | مجله گردشگری و مسافرتی تور کانادا

chinaro.ir: تور چین ارزان قیمت، تور پکن، هانگزو، شانگهای، تور نوروز چین همگی را در این وبسایت بیابید.

منبع: میراث آریا
انتشار: 2 آذر 1400 بروزرسانی: 2 آذر 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 18108

به "4 جاذبه گردشگری و تاریخی همدان در فهرست موقت ثبت جهانی قرار گرفته است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "4 جاذبه گردشگری و تاریخی همدان در فهرست موقت ثبت جهانی قرار گرفته است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید